Prach z asteroidu Ryugu, který přivezla na Zemi sonda Hayabusa2, je starší než celá Sluneční soustava

Ve vzorcích z asteroidu Ryugu, které před téměř dvěma lety přivezla na Zemi japonská sonda Hayabusa2, byly objeveny prastaré kousky prachu starší než samotná sluneční soustava.

Tento materiál byl objeven v Ryugu, což není překvapivé vzhledem k tomu, že byl objeven v řadě uhlíkatých chondritových meteoritů, což jsou kusy kosmických hornin bohaté na uhlík, které se dostaly přes zemskou atmosféru až na planetu.

Vzorky z Ryugu obsahují prastaré částice z karbidu křemíku, což je látka, která se na Zemi přirozeně nevyskytuje. Autoři nové studie tvrdí, že existuje mnoho typů zrn karbidu křemíku, které se liší podle tzv. izotopové signatury neboli počtu neutronů v jádrech atomů křemíku a uhlíku, které tuto kombinaci tvoří.

Vědci ve vzorcích z Ryugu nalezli již dříve rozpoznané odrůdy karbidu křemíku a také velmi neobvyklý křemičitan, který se snadno ničí chemickými procesy probíhajícími v asteroidech. Podle vědců byl tento materiál objeven v méně chemicky pozměněném úlomku, který jej pravděpodobně před takovou činností chránil.

V červenci 2019 přistála japonská mise Hayabusa2 na Ryugu, blízkozemním asteroidu, který každých 16 měsíců provede jeden oběh kolem Slunce. Od příletu sondy na Zemi v prosinci 2020 byla přivezena přibližně 5 gramů vesmírného prachu, který byl analyzován v laboratořích po celém světě.

Další výzkum, který byl proveden samostatně a zveřejněn v úterý 16. srpna v časopise Nature Astronomy, ostatně také zkoumá data z Ryugu. V této studii byl použit nový druh izotopové analýzy spolu s dalšími výzkumy pomocí metody zvané skenovací transmisní rentgenová mikroskopie.

Podle prohlášení Japonské agentury pro výzkum vesmíru, která dohlíží na misi Hayabusa2, byly při tomto výzkumu objeveny sloučeniny, které nevydrží teploty vyšší než 30 stupňů Celsia, což v kombinaci s dalšími zjištěními naznačuje, že Ryugu vznikla ve vnější sluneční soustavě a migrovala dovnitř. Oba výzkumy jsou ilustrací práce, která závisí na návratu vzorků asteroidů na Zemi za účelem analýzy pomocí zařízení.

„Možnost identifikovat a studovat tato zrna v laboratoři nám může pomoci pochopit astrofyzikální jevy, které formovaly naši sluneční soustavu, stejně jako další vesmírné objekty,“ uvedl Larry Nittler, planetární vědec z Arizonské státní univerzity a spoluautor studie o karbidu křemíku.

Zdroj: space.com