Věda a vesmír

Proč jste po dešti ospalí? Může za to sezónní afektivní porucha

Uložit článek na později

Přemýšleli jste někdy o tom, proč vás první závan deště okamžitě unaví? Nebo proč je prakticky nemožné se za deštivého rána odlepit od peřin?

Ukázalo se, že nejste jen líní, ale že existuje vědecký důvod, proč jsme ospalí. Ospalost při dešti způsobuje řada faktorů, ale většina z nich souvisí s vlivem počasí na fungování našeho těla.

Jak může počasí ovlivnit váš spánek?

UVA a UVB paprsky přítomné ve slunečním světle vyvolávají uvolňování serotoninu, zatímco epifýza snižuje produkci melatoninu. Serotonin, často označovaný jako „hormon štěstí“, je zodpovědný za bdělost a zlepšenou náladu, zatímco melatonin tělo využívá k regulaci cyklu spánku a bdění tím, že ho produkuje více k navození spánku a méně k udržení bdělosti.

Deštivé počasí je však často spojeno s tmavými, těžkými dešťovými mraky, které snižují množství slunečního záření. Funguje to stejně jako stmívání, což způsobuje snížení produkce serotoninu a zvýšení melatoninu.

rain, people, umbrellas
Foto: wal_172619 / Pixabay

„Naše schopnost usnout nebo se probudit je ovlivněna prostředím. Pokud jsme zvyklí usínat v naprosté tmě, může být obtížné usnout, pokud je v místnosti nějaké světlo. A naopak, pokud jsme zvyklí se probouzet, když je venku světlo, může to být obtížné, pokud je tma, ať už je to způsobeno změnami ročního období nebo počasí,“ uvedl ve svém prohlášení doktor Darius Loghmanee, specialista na spánek z Advocate Christ Medical Center.

Zvýšená vlhkost během deštivého počasí navíc může znamenat, že vaše tělo musí vynaložit větší úsilí na udržení stabilní vnitřní teploty prostřednictvím homeostázy – a tato práce může být únavná.

Vedle zvýšené vlhkosti vzduchu ovlivňují bouřky také barometrický tlak. Bouřky jsou obvykle doprovázeny nižším tlakem, který snižuje obsah kyslíku ve vzduchu. Ačkoli se jedná pouze o drobnou ospalost, může být příznakem nedostatku kyslíku.

Nakonec to může být právě zvuk deště, který v nás vyvolává pocit ospalosti. Déšť je typem růžového šumu, který je podobný bílému šumu. Poslech obou může být účinným způsobem, jak zlepšit spánek, protože vytváří stálý šum na pozadí, který funguje tak, že blokuje všechny rušivé zvuky. Na rozdíl od bílého šumu se růžový šum vyznačuje tím, že má nižší tón a je více uklidňující. Šustění listí, vítr a dokonce i tlukot vlastního srdce se řadí do kategorie růžového šumu.

Sezónní afektivní porucha

Stavy, jako je sezónní afektivní porucha (SAD), jsou vyvolány ročními obdobími a počasím. Odborně se označuje jako sezónní depresivní porucha a u mnoha lidí se projevuje jako důsledek snížené hladiny světla v zimních měsících, ačkoli se může projevovat kdykoli během roku.

Jednou z hlavních metod léčby SAD, která by také mohla pomoci zbavit se deštivých dnů, je světelná terapie. Ta může mít podobu předepsaných solárních sezení, která zvyšují expozici UV záření, ale většinou se jedná o používání světelného boxu, který vydává světlo o intenzitě 10 000 luxů.

Doktorka Michelle Drerupová, ředitelka behaviorální spánkové medicíny na Clevelandské klinice, uvedla, že terapie světelným boxem „může být velmi užitečná v boji proti spánkové netečnosti a pomáhá zvýšit bdělost během dne“.

I když je to možná to poslední, co byste v deštivém dni plném spánku chtěli dělat, cvičení je také skvělý způsob, jak setřást pocit únavy, stejně jako hydratace pomocí jiných věcí než kávy.

Zdroj: Bustle, NHS, redakce

Upozornit na nové komentáře
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
0
Co si o tom myslíte? Napište nám váš názorx