Signál skrytý v krvi předpovídá riziko demence na desítky let dopředu

Čím dříve se podaří odhalit Alzheimerovu chorobu a další podobná onemocnění, tím lepší jsou možnosti léčby, a vědci objevili krevní biomarker, který by mohl riziko demence signalizovat s mnohaletým předstihem.

Tým z Národního institutu pro stárnutí, Texaské univerzity a Bloombergovy školy veřejného zdraví Johna Hopkinse v USA a dalších institucí po celém světě zkoumal údaje o 10 981 osobách shromážděné v průběhu 25 let.

Výzkumníci analyzovali zejména proteom těchto osob – kompletní soubor proteinů exprimovaných v těle, které řídí nejrůznější biologické procesy od buněčné komunikace až po hladinu hormonů. Analýza odhalila 32 proteinů, jejichž neobvykle vysoké nebo nízké hladiny v krvi u lidí ve věku 45 až 60 let byly spojeny se zvýšeným rizikem vzniku demence v pozdějším věku.

„Tato studie využila data z více kohort k identifikaci a charakterizaci 32 proteinů a 4 proteinových sítí v plazmě dospělých středního věku, které byly silně spojeny s rizikem demence v následujících desetiletích,“ píší vědci ve svém publikovaném článku.

Tato studie nejde tak daleko, aby se zabývala tím, proč jsou tyto nerovnováhy proteinů spojeny s rizikem demence, ale mohla by vědcům pomoci přesněji posoudit riziko demence u starších dospělých.

Zajímavé je, že mnoho z těchto proteinů se přímo nepodílelo na fungování mozku. To potvrzuje předchozí výzkum, který ukázal, že vznik demence a její základní spouštěče nejsou něčím, co se odehrává výhradně v mozku.

Několik identifikovaných proteinů souviselo s proteostázou neboli zdravou regulací proteomu. Tento proces pomáhá předcházet vzniku shluků bílkovin, které se vyskytují v mozcích lidí, u nichž se rozvinula Alzheimerova choroba. Další proteiny hrály klíčovou roli v imunitním systému, což možná ukazuje, že existuje něco, co v reakci nebo selhání imunitního systému zvyšuje pravděpodobnost, že se v mozku začne projevovat demence.

Tento výzkum má před sebou ještě dlouhou cestu, ale nakonec se možná dostaneme do fáze, kdy bude možné testovat krev na známky rizika demence. Pokud se tyto příznaky zachytí dříve, bude možné zavést individuální léčbu. V budoucnu možná jednoho dne plně pochopíme, jak onemocnění jako Alzheimerova choroba vznikají, a k tomuto odhalení by mohlo dojít díky sledování nerovnováhy a abnormalit mimo mozek.

„Vidíme, že periferní biologie se tolik zapojuje desítky let před typickým nástupem demence,“ řekl časopisu Nature neurobiolog Keenan Walker z Národního institutu pro stárnutí.

Zdroj: STAT, UMC, redakce