Vzorek asteroidu Bennu obsahuje uhlík a vodu – stavební kameny života na Zemi

První studie vzorku asteroidu Bennu starého 4,5 miliardy let, který NASA odebrala ve vesmíru a dopravila na Zemi, ukazují na vysoký obsah uhlíku a vody, což by mohlo naznačovat, že se v této hornině mohou nacházet stavební kameny života na Zemi.

NASA o tom informovala ze svého Johnsonova vesmírného střediska v Houstonu, kde vedení a vědci poprvé od září ukázali materiál z asteroidu. Toto zjištění bylo součástí předběžného hodnocení vědeckého týmu NASA OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification and Security – Regolith Explorer).

„Vzorek OSIRIS-REx je největším vzorkem asteroidu bohatým na uhlík, který byl kdy na Zemi dopraven, a pomůže vědcům zkoumat původ života na naší planetě po celé další generace,“ řekl administrátor NASA Bill Nelson.

„Téměř vše, co v NASA děláme, se snaží odpovědět na otázky, kdo jsme a odkud pocházíme. Mise NASA, jako je OSIRIS-REx, zlepší naše znalosti o asteroidech, které by mohly ohrozit Zemi, a zároveň nám umožní nahlédnout do toho, co se nachází za jejími hranicemi. Vzorek se dostal zpět na Zemi, ale ještě nás čeká spousta vědeckých poznatků – takových, jaké jsme ještě neviděli.“

Přestože je třeba provést další práce, abychom pochopili povahu nalezených uhlíkových sloučenin, první objev je dobrým příslibem pro budoucí analýzy vzorku asteroidu. Tajemství, která se skrývají v horninách a prachu z asteroidu, budou zkoumána po celá desetiletí a nabídnou pohled na to, jak se formovala naše sluneční soustava, jak mohly být na Zemi zasety materiály, které předcházely vzniku života, a jaká opatření je třeba přijmout, abychom se vyhnuli srážce asteroidu s naší planetou.

Zdroj: NASA, Space, redakce