Astronomové objevili záhadný hvězdný objekt, který vysílá rádiové vlny každých 22 minut

Astronomové objevili tajemný nový druh hvězdného objektu, který každých 22 minut vysílá podivné rádiové vlny.

Předpokládá se, že se jedná o magnetar s velmi dlouhou periodou, vzácný typ hvězdy, který je schopen produkovat silné záblesky energie. Tento magnetar, který je klasifikován jako GPM J1839-10 a nachází se ve vzdálenosti 15 000 světelných let, vyzařuje záblesky energie, které trvají až pět minut.

Ne všechny magnetary produkují rádiové vlny, protože některé z nich se nacházejí pod „hranicí smrti“ neboli kritickou hranicí, kdy se magnetické pole hvězdy stává příliš slabým na to, aby generovalo vysokoenergetické emise. Tento objev pomůže astronomům lépe pochopit fyziku neutronových hvězd a chování magnetických polí v extrémních prostředích.

Ultra-Long Period Magnetar from ICRAR on Vimeo.

„Objevil se při pozorování pomocí obřího metrovlnného radioteleskopu (GMRT) v Indii a pozorování pomocí Very Large Array (VLA) v USA se datují již od roku 1988. To byl pro mě docela neuvěřitelný okamžik. Bylo mi pět let, když naše teleskopy poprvé zaznamenaly pulsy tohoto objektu, ale nikdo si ho nevšiml a zůstal skrytý v datech po dobu 33 let,“ řekl čestný vedoucí doktor Hurley-Walker-O’Doherty.

Zdroj: CNN, Hothardware, redakce