Záhadný objekt v Mléčné dráze vysílá signály každých 22 minut již 33 let. Zatím však nevíme, s čím máme tu čest

V naší galaxii se nachází záhadný zdroj opakovaných rádiových signálů. Objevili ho australští astrofyzici, ale zatím se jim nepodařilo pochopit, s čím přesně mají tu čest.

Signál trvá asi 5 minut a k nám dorazí každých 22 minut. Trvá již nejméně 33 let. Zdroj se nachází v galaxii Mléčná dráha asi 15 000 světelných let od Země. Objekt byl označen jako GPM J1839-10. Astrofyzici z Austrálie jej objevili poté, co se v roce 2018 ztratil objekt GLEAM-X J162759.5-523504.3. Jeho rádiová perioda činila 18 minut.

GPM J1839-10 nezapadá do současného chápání neutronových hvězd a magnetarů (neutronová hvězda se silným magnetickým polem). Uvedla to Natasha Hurley-Walkerová (Natasha Hurley-Walker), vedoucí týmu vědců.

Problém spočívá v tom, že detekovaný objekt rotuje příliš pomalu na to, aby mohl být zdrojem rádiových vln. Nízká rychlost mu neumožňuje generovat dostatečně silné magnetické pole.

Vědci nyní stojí na křižovatce. Je možné, že GPM J1839-10 představuje neznámý typ hvězdy. Druhou možností pro vědce je změnit svou představu o tom, jak magnetary vysílají rádiové signály.

Zdroj: Newsweek, Science Alert, redakce