Vědci našli první meteorit pozemského původu – opustil Zemi a vrátil se o tisíce let později

Jérôme Gattacceca, geofyzik z francouzského Národního centra pro vědecký výzkum, odhalil první meteorit pozemského původu. Objev však ještě musí potvrdit nezávislí vědci.

Předpokládá se, že meteorit se objevil na Zemi předtím, než opustil naši planetu. Do vesmíru byl pravděpodobně vyvržen v důsledku srážky naší planety s velkým asteroidem. Druhou verzí je sopečná erupce. Pravděpodobnost se však blíží nule. Průměrné erupce vyvrhují horniny do výšky až 45 kilometrů.

Analýza meteoritu ukázala, že se zrodil ze sopky na rozhraní oceánských desek. Kámen dostal katalogové jméno Northwest Africa (NWA) 13188. Byl objeven před pěti lety na Sahaře v Maroku. Tato poušť je díky svým bílým pískům spolu s Antarktidou ideálním místem pro hledání meteoritů.

U NWA 13188 došlo k roztavení povrchu, které bylo způsobeno vstupem do husté atmosféry. Koncentrace neonu-21, helia-3 a berylia-10 jsou vyšší než v pozemských horninách, ale nižší než v jiných meteoritech. To je pravděpodobně způsobeno tím, že náš hrdina nebyl dlouho ve vesmíru.

Vědci budou zkoumat koncentraci izotopu argonu, aby určili stáří kamene. Pokud se objev potvrdí, stane se NWA 13188 prvním meteoritem pozemského původu nalezeným na Zemi. Před 52 lety byl na Měsíci během mise Apollo-14 objeven kámen pocházející ze Země.

Zdroj: SpaceScience Alert, redakce