Pozoruhodný objev v Číně: Vědci našli stopy vyspělé kultury z doby před 45 000 lety

Vědci z Číny, Austrálie, Francie, Španělska a Německa objevili stopy vyspělé kultury z doby před 45 000 lety. Nález v Shiyu (provincie Shanxi) vrhá nové světlo na dosavadní poznatky vědců. Dosud nebylo možné potvrdit, že v té době obýval Shiyu inteligentní člověk.

Artefakty staré 45 000 let v podobě mnoha nástrojů a kostí jsou důležitým a zároveň nejstarším důkazem přítomnosti moderního člověka v Asii. To pomáhá potvrdit, že se Homo sapiens usadil v Shiyu před 45 000 lety, a také vrhá nové světlo na pochopení historie lidské migrace.

Oblast Shiyu je již několik desetiletí archeologicky významnou oblastí. Po desítky tisíc let se zde hromadily četné vrstvy sedimentů dosahující až 30 m, což vědcům umožnilo učinit další objevy mimo jiné o nástrojích, které tehdejší obyvatelé v Shiyu používali.

Vzhledem k vysokému badatelskému potenciálu se v regionu provádějí vykopávky již od 60. let 20. století. V roce 1963 se vědcům podařilo identifikovat více než 15 000 kamenných artefaktů, kostí, zubů a jednu fosilii hominida. Jednalo se o fragment lebky patřící druhu Homo sapiens. Bohužel se však nález ztratil.

Zmizení lebky tak znemožnilo na dlouhá léta přesně určit, kdo byli obyvatelé Shiyu. Díky opakovaným vykopávkám, které začaly v roce 2013, bylo možné přesně charakterizovat region a zároveň získat zpět mnoho nalezených artefaktů.

Vědci prozkoumali mnoho kostí a k určení stáří lokality použili moderní archeologické metody – včetně radiokarbonového datování a opticky stimulované luminiscence. Nejstarší vrstva, kterou vědci zkoumali, pochází z doby před 45 000 lety.

Analýza nálezů navíc odhalila řadu technik drcení kamene, které tamní lidé používali. Jednou z nich byla údajně technika Levallois, která byla vyvinuta v Evropě před 250 000 lety. Na některých čepelích se také podařilo najít stopy po úderových zlomech. To naznačuje, že lidé z této oblasti v Asii ovládali lovecké dovednosti.

Zdroj: Phys, NewScientist, redakce