Černobylská katastrofa způsobila mutaci vlků a psů, kteří jí byli vystaveni. Výbuch jaderné elektrárny v roce 1986 vyvolal překvapivý vývoj, který by mohl pomoci najít lék na rakovinu.

Kvůli extrémně vysoké radiaci byli lidé z Černobylu a okolních oblastí evakuováni již od havárie elektrárny v roce 1986. Vzhledem k tomu, že v černobylské evakuační zóně, kde je úroveň radiace 11,28 miliremů, což je šestkrát více, než je povoleno pro ozáření pracovníků, nejsou žádní lidé, začalo se v této oblasti dařit volně žijícím živočichům.

Mezi stromy se potulují zubři a medvědi grizzly a dlouhou trávou se plíží lišky a rysi. V oblasti žije více než 200 druhů ptáků, včetně divočáků, losů, jelenů a mývalů.

Zmutovaní vlci z Černobylu

Zmutovaní vlci, kteří zkoumali černobylskou pustinu, získali nové superschopnosti, které by mohly pomoci zachránit lidské životy. Vědci zjistili, že imunitní systém zvířat žijících v černobylské evakuační zóně byl geneticky modifikován tak, aby vykazoval odolnost vůči rakovině.

Evoluční vědkyně Cara Love z Princetonské univerzity a její studijní tým se v roce 2014 rozhodli zjistit, jak zvířata odolávají záření, které způsobuje rakovinu. Love a její tým odebírali vzorky krve, aby mohli v reálném čase sledovat pohyb vlků a míru jejich vystavení radiaci. Vybavili je obojky GPS vybavenými dozimetry záření.

Vědci analyzovali genetické rozdíly mezi DNA zmutovaných vlků žijících v oblasti o rozloze 1 600 kilometrů čtverečních a mimo ni. Zjištění ukázala, že navzdory pravidelnému vystavení potenciálně smrtelným dávkám radiace se vlci zdají být vůči jejím účinkům mimořádně odolní.

U mnoha genů spojených s rakovinou byly během analýzy nalezeny nové mutace, což naznačuje, že se vyvinuly jako obrana proti záření. Odborníci doufají, že tento objev usnadní hledání lidských variant, které sníží riziko vzniku rakoviny.

Zdroj: Daily Mail, Popular Mechanics, redakce