Výzkum zjistil, že doplňování GlyNAC potlačuje klíčové příznaky stárnutí u člověka

Výzkum zjistil, že doplňování GlyNAC (kombinace glycinu a N-acetylcysteinu) u starších lidí zabraňuje několika klíčovým ukazatelům stárnutí a udržuje je zdravější i ve vyšším věku. A nejen to, starší lidé se po užívání doplňku GlyNAC ukázali být také zdatnější a silnější a měli štíhlejší pas.

Jak je uvedeno ve studii, vědci z Baylor College of Medicine zkoumali účinek suplementace GlyNAC na 24 starších dospělých a 12 mladších osob v randomizované, dvojitě zaslepené klinické studii na lidech.

Po 16 týdnech bylo zjištěno, že suplementace GlyNAC je spojena s řadou přínosů pro klíčové znaky stárnutí a defekty související s věkem. Jednalo se o oxidační stres, nedostatek glutathionu, mitochondriální dysfunkci, mitofágii, zánět, inzulinovou rezistenci, endoteliální dysfunkci, poškození genomu, únavu kmenových buněk a buněčnou senescenci. U osob, které dostávaly placebo, nebylo mezitím pozorováno žádné zlepšení.

Starší lidé, kteří dostávali dávky GlyNAC, zase získali silnější svaly, nižší krevní tlak a menší obvod pasu. Mohli intenzivněji cvičit a zlepšila se jim rychlost chůze, což je překvapivě dobrý ukazatel špatného zdravotního stavu ve stáří. Vědci vysvětlují, že klíč k prospěšnosti GlyNAC spočívá v jeho schopnosti obnovit zdraví mitochondrií a korigovat oxidační stres.

Mitochondrie („elektrárna buňky“, jak se s oblibou říká ve školních učebnicích) produkují většinu energie potřebné k biochemickým reakcím v buňce. S přibývajícím věkem se však jejich účinnost při výrobě energie snižuje. Stejně jako naznačily předchozí studie na myších, i tato klinická studie ukázala, že suplementace GlyNAC zřejmě pozvedla funkci mitochondrií starších lidí na úroveň, kterou mají mladí lidé.

Oxidační stres popisuje proces, při kterém dochází k poškození organismu vysokým množstvím toxických odpadních produktů, známých jako reaktivní formy kyslíku nebo volné radikály, což vede k rozpadu buněk a poškození DNA. Naše tělo proti tomu produkuje přirozený antioxidant – glutathion, jehož hladina však s přibývajícím věkem také klesá. Nejnovější studie ukázala, že doplněk GlyNAC pomáhá tento nedostatek glutathionu odstranit a snižuje oxidační stres u starších lidí.

Přestože je proces stárnutí pro každého člověka důležitý, vědci o jeho průběhu vědí překvapivě málo. Prostřednictvím klinických studií, jako je tato, bychom mohli pomoci odhalit některá z jeho tajemství a najít způsoby, jak zajistit, aby rostoucí počet starších lidí na světě žil šťastnější a zdravější život.

Zdroj: MedicalNewsToday, News Medical, redakce