Občanští vědci spatřili blížící se asteroid, který profesionálové mohli přehlédnout

Pokud jste vždycky chtěli zachránit svět, ale nemáte ty správné schopnosti, abyste vynalezli bezuhlíkový zdroj energie nebo lék proti virům, teď máte možná šanci.

Astronomové vytvořili systém, v němž jim může téměř kdokoli pomoci odhalit blízké asteroidy, a tento měsíc zaznamenali první úspěch. Je trochu překvapivé, že v době, kdy umělá inteligence dokáže odhalit supernovy a oklamat pisatele slohových prací, se nedokáže vyrovnat lidem v odhalování kandidátů na asteroidy pohybující se na pozadí hvězd.

Možná se jí to brzy podaří, ale v tuto chvíli je stále zapotřebí lidské oko. Profesionální astronomové toho mají na talíři příliš mnoho, a tak Catalina Sky Survey vytvořila projekt Daily Minor Planet, který má za cíl crowd-source kapacitu milionů.

Dne 3. října pořídila Catalina čtyři snímky stejného úseku oblohy. Počítače na snímcích zjistily, že se na nich něco pohybuje, ale nahrály je do projektu, aby mohly požádat o pomoc lidi, kteří by posoudili, zda stojí za další zkoumání. Tam byly spolu s tisíci dalších snímků animovány, takže kdokoli přihlášený mohl zkontrolovat, zda se na nich nepohybují objekty odlišné od nehybných hvězd.

Čtyři dobrovolníci, H. N. DiRuscio, X. Liao, V. Gonano a E. Chaghafi, si na snímcích všimli podezřele vypadajícího pruhu a nahlásili jej. Tým Daily Minor Planet usoudil, že na snímcích se pravděpodobně jedná o skutečný nález, a ne o jeden z různých falešných poplachů, a upozornil astronomy v časových pásmech po celém světě, kteří měli možnost objekt hledat.

Dalekohledy v Novém Mexiku a Chorvatsku potvrdily jeho existenci a poskytly dostatek údajů pro výpočet jeho velikosti a dráhy. Podle NASA má objekt s označením 2023 TW průměr asi 50 metrů. Velikostí žádný zabiják dinosaurů, ale dost velký na to, aby způsobil rozsáhlé škody, kdyby dopadl na město.

Naštěstí se rychle ukázalo, že k takovému přímému zásahu nedojde. 2023 TW nás 9. října minula ve vzdálenosti 615 000 kilometrů, což je o něco méně než dvojnásobek vzdálenosti Měsíce. O několik dní později proletěl devětkrát blíže menší asteroid 2023 TV3, objevený klasickými prostředky.

Planetky hlavního pásu výrazně převažují nad tělesy v blízkosti Země, takže naprostá většina z tisíců kandidátů, které od zahájení činnosti v květnu zaznamenalo Denní centrum pro malé planetky, se nacházela za oběžnou dráhou Marsu.

Dokonce i mezi několika desítkami objektů, které byly považovány za možné blízké přiblížení k Zemi, se ukázalo, že většina z nich buď neexistuje, nebo zůstala neověřena. Bylo to poprvé, kdy byla potvrzena možnost, na kterou projekt upozornil, a to že má blízkou oběžnou dráhu k Zemi.

Vzhledem k tomu, co je v sázce, se však NASA domnívá, že stojí za to v pátrání pokračovat, i když se ukáže, že naprostá většina nálezů je neškodná. Navíc i když asteroidy nepředstavují žádnou hrozbu, jejich objev může být užitečný pro statistické údaje, nebo když se ukáže, že mají nějaké neobvyklé vlastnosti.

Daily Minor Planet je umístěn na Zooniverse spolu s mnoha dalšími projekty, které využívají dobrovolnou práci na pomoc profesionálním astronomům.

Zdroj: NASA, Space Daily, redakce